dimecres, 16 de maig del 2012

"Usabilidad" sí, però amb limitacions



És cert que el concepte “usabilidad” és un terme avui en dia molt present en el món del disseny de webs i de softwares o dispositius mecànics. De fet, la innovació tecnològica ha comportat que així sigui. Començarem des del principi: la definició de “usabilidad” és la mesura de la qualitat de l’experiència d’un usuari quan interactua amb una web, un software o un dispositiu mecànic. Aquesta mesura, a més, es calcula a partir dels conceptes d’efectivitat (precisió amb la que els usuaris aconsegueixen els seus objectius), eficiència (velocitat amb la que els usuaris poden dur a terme les tasques previstes) i satisfacció (comoditat i acceptació del sistema pels seus usuaris).
La teoria, com veiem, està molt clara. Fins i tot teòrics com Jakob Nielsen s’atreveixen a enumerar un seguit de subconceptes com la facilitat d’aprenentatge, la facilitat per recordar, el percentatge d’errors, l’eficiència i la satisfacció dels usuaris. Però és que moltes vegades ens oblidem que la “usabilidad” integra dos camps: per una banda l’estudi de les interfaces i els processos d’interacció i, per l’altra, l’elaboració de principis del disseny. De vegades, per tant, els anomenats “passejos cognitius” o l’evaluació heurística resulten ineficaços per evaluar una web o software determinat. Alguns ho han intentat amb focus groups o fins i tot amb “pensament en veu alta” per part dels usuaris entrevistats.

En definitiva, l’analisi de la “usabilidad” pot ajudar-nos i dir certes coses interessants sobre una web però sovint n’oculta d’altres. L’any passat vam analitzar amb Scolari webs d’agències de publicitat i ens vam adonar de seguida que amb la “usabilidad” no podíem dir per què webs com les de Señora Rushmore o SCPF generaven un tipus de passions molt concretes als usuaris. A més, existia una absència de dimensió narrativa i el perill d’una execesiva estandarització. Només resultà ser útil en certes webs, sobretot a aquells companys que van escollir analitzar webs de centres comercials o supermercats.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada