És
cert que el concepte “usabilidad” és un terme avui en dia molt present en el
món del disseny de webs i de softwares o dispositius mecànics. De fet, la
innovació tecnològica ha comportat que així sigui. Començarem des del principi:
la definició de “usabilidad” és la mesura de la qualitat de l’experiència d’un
usuari quan interactua amb una web, un software o un dispositiu mecànic.
Aquesta mesura, a més, es calcula a partir dels conceptes d’efectivitat
(precisió amb la que els usuaris aconsegueixen els seus objectius), eficiència
(velocitat amb la que els usuaris poden dur a terme les tasques previstes) i
satisfacció (comoditat i acceptació del sistema pels seus usuaris).
La
teoria, com veiem, està molt clara. Fins i tot teòrics com Jakob Nielsen
s’atreveixen a enumerar un seguit de subconceptes com la facilitat
d’aprenentatge, la facilitat per recordar, el percentatge d’errors,
l’eficiència i la satisfacció dels usuaris. Però és que moltes vegades ens
oblidem que la “usabilidad” integra dos camps: per una banda l’estudi de les
interfaces i els processos d’interacció i, per l’altra, l’elaboració de
principis del disseny. De vegades, per tant, els anomenats “passejos cognitius”
o l’evaluació heurística resulten ineficaços per evaluar una web o software
determinat. Alguns ho han intentat amb focus groups o fins i tot amb “pensament
en veu alta” per part dels usuaris entrevistats.
En definitiva,
l’analisi de la “usabilidad” pot ajudar-nos i dir certes coses interessants
sobre una web però sovint n’oculta d’altres. L’any passat vam analitzar amb
Scolari webs d’agències de publicitat i ens vam adonar de seguida que amb la
“usabilidad” no podíem dir per què webs com les de Señora Rushmore o SCPF
generaven un tipus de passions molt concretes als usuaris. A més, existia una
absència de dimensió narrativa i el perill d’una execesiva estandarització.
Només resultà ser útil en certes webs, sobretot a aquells companys que van
escollir analitzar webs de centres comercials o supermercats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada